Studiul Chimiei, o abordare europeană la Colegiul Național Simion Bărnuțiu, din Șimleu Silvaniei

mai 23, 2016 | Administrator

Colegiul Național Simion Bărnuțiu, din Șimleu Silvaniei, este o unitate de învățământ liceal din județul Sălaj adânc ancorată în acțiunile pentru educație organizate de Comisia Europeană. Proiectele Socrates/Comenius sau LLP/Comenius derulate în unitate din anul 2002 până în prezent au adus plusvaloare în mai multe domenii, dezvoltând în școală o dimensiune europeană bine cunoscută la nivel regional și național (prin acordarea Certificatului de Școală Europeană în 2007) și care a fost mereu motiv de mândrie pentru cadrele didactice ale unității, respectiv pentru beneficiarii finali ai învățării, care sunt elevii.

Schimbarea care s-a produs în anul 2015 privind implementarea proiectelor pentru educație promovate de Comisia Europeană prin Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Edu­cației și Formării Profesionale, București în cadrul programului comu­nitar Erasmus+ a găsit Colegiul Național Simion Bărnuțiu, din Șimleu Silvaniei, pregătit cu o nouă strategie de internaționalizare și cu intenții de dezvoltare europeană pe trei direcții: 1) dezvoltarea resur­sei umane din unitate; 2) întărirea colaborării interinstituționale și dezvoltarea comisiilor metodice prin prisma parteneriatelor inter­națio­­nale și 3) pro­movarea stagiilor de practică în rândul elevilor colegiului.

Dezvoltarea resursei umane, o preocupare permanentă a echi­pelor din unitate, a căpătat dimensiune europeană și varietate grație celor două proiecte de mobilitate succesive pe care Colegiul Național Simion Bărnuțiu le-a derulat, începând cu anul 2014, în cadrul programului Erasmus+, acțiunea-cheie KA101. Primul proiect de mobilități, derulat în 2014-2015, „Promovarea abordărilor pedagogice centrate pe elevi”, a vizat schimburi de experiență de două săptămâni (jobshadowing) pentru opt profesori în unități de învățământ din Londonderry, Irlanda de Nord, respectiv participarea cadrelor didactice la cursuri de formare în Saint Julien (Malta), Oxford (Marea Britanie) și Perpignan (Franța), toate vizând dezvoltarea competen­țelor pedagogice în rândul cadrelor didactice, asociate cu dezvoltarea competențelor de comunicare într-o limbă străină, respectiv a celor digi­tale. Anul școlar 2015-2016 aduce pentru același colegiu un al doilea proiect de mobilități Erasmus+, acțiunea-cheie KA101, „Promovarea colaborării internaționale”, cu programe de formare în domeniul managementului de proiect și dezvoltării competențelor de comuni­care într-o limbă străină în Limassol (Cipru), Valencia (Spania), Oxford și Cambridge (Marea Britanie). Ca urmare a participării cadrelor didactice la programele de formare menționate, unitatea beneficiară își dorește un colectiv de cadre didactice cu competențe pedagogice îmbunătățite cu o mai evidentă centrare pe elev a demer­sului pedagogic, cadre care au capacitate mai mare de integrare crosscu­r­ri­culară, care reușesc să gestioneze aspecte adiacente activi­tății ca­drului didactic și activități complementare procesului de învățământ, cum ar fi cele de management de proiect sau de integrare a elementelor CLIL în demersul didactic.

Întărirea colaborării interinstituționale, a doua dimensiune euro­peană promovată, se continuă la Colegiul Național Simion Bărnuțiu prin proiectul de parteneriat strategic KA219 pe care-l coordonează, implementat în perioada 2015-2017 în cadrul aceluiași program Erasmus+. Proiectul în cauză, având titlul „Experimente de chimie – o abordare europeană”, reprezintă modalitatea aleasă de colegiu pentru a dezvolta parteneriatele internaționale prin implicarea a două școli din Olanda și câte una din Grecia, Austria, respectiv Turcia, într-un demers centrat pe teme de chimie. Nevoia evidentă de a diversifica abordările pedagogice de la disciplina chimie, dorința de a crește rolul activităților experimentale la oră au fost motorul proiectului în cauză, proiect care a reunit deja de două ori echipe din fiecare școală parteneră (prima dată la Thessaloniki, în noiembrie 2015, și a doua oară în Turcia, în aprilie 2016), pentru a organiza activitățile din cadrul proiectului și a stabili coordonatele colaborării interinstituționale, respectiv structura celor trei produse intelectuale prevăzute a se elabora în cadrul parteneriatului.

Ideea proiectului a pornit de la evidența că internetul este o resursă impresionantă de informație, inclusiv chimică, chiar și în domeniul experimentelor de chimie realizate de și pentru elevi din ciclul secundar. Se observă însă o carență a diferitelor demonstrații experimentale pos­tate pe diferite canale: multora le lipsește o abor­dare pedagogică ce ar putea să le transforme în materiale de învățare pentru elevi sau mate­riale-suport pentru cadrele didactice care doresc să insereze astfel de elemente la oră. Multe dintre ele sunt realizate corect, dar le lipsesc explicațiile, altele sunt realizate doar de dragul spectacolului, iar în multe cazuri se observă abordări sau interpretări greșite, care pot să ducă la confuzii în cazul în care sunt urmărite de elevi.

Astfel, în cadrul proiectului se are în vederea realizarea și înregis­trarea video a unei colecții de experimente care se pretează pentru predarea chimiei la gimnaziu și liceu. Aceste înregistrări trebuie să respecte o serie de elemente care să le transforme într-un material de învățare (inserarea modului de realizare a experimentului, a ecuației reacției chimice, a explicației fenomenelor observate, menționarea riscurilor aferente manipulării reactivilor sau obținerii anumitor compuși chimici, menționarea bibliografiei etc.). Prin realizarea unui parteneriat european între șase școli se dorește nu doar o comparare a curricu­lumului aplicat la chimie, ci mai ales o armonizare a resur­selor create de așa manieră încât să se asigure o aplicabilitate cât mai mare a filmărilor realizate și postate online pe un canal public. Baza de date creată, de aproximativ 200 de înregistrări video, va fi însoțită de un manual experimental de chimie, manual redactat în limba engleză și tradus în limbile română, greacă și turcă și care va fi dispo­nibil atât în formă tipărită, cât și online pe diferite platforme. Pentru utilizatorii care nu pot folosi internetul în mod curent în demersul didactic se are în vedere crearea unui soft de gestionare offline a colecției de experimente de chimie, program care va fi creat într-un mod în care utilizatorul să poată interacționa cu baza de date, pe care o poate diversifica, chiar extinde, asigurând astfel o sustenabilitate evidentă a produsului intelectual după încheierea proiectului.

Odată realizate aceste produse finale, se urmărește o creștere a rolului experimentelor de chimie la clasă pentru utilizatorii acestora fie prin prezentarea demonstrativă la clasă a unor experimente filmate, fie prin utilizarea lor ca sursă de informații pentru reproducerea studiului anumitor fenomene chimice, fie prin diversificarea experimentelor care se pretează la studiul unui anumit capitol de chimie. Prezentarea auxilia­relor didactice create se are în vedere cu ocazia unei conferințe care se inten­­ționează a fi organizată în România, la unitatea coordonatoare, în

7 apri­lie 2017, ocazie cu care vor fi invitați profesori de chimie și/sau reprezentați ai managementului școlilor cărora li se vor pune la dispoziție materialele create. La finalul proiectului se are în vedere consultarea publicului care a beneficiat de produsele finale atât în vederea măsurării impactului acestora în derularea orelor de chimie, cât și pentru a vedea ce corecții se impun eventual înainte de a le face publice pentru un grup-țintă mai extins.

A treia direcție de creștere a dimensiunii europene a activităților din unitate: cea de promovare a stagiilor de practică în rândul elevilor, este doar în stadiu de proiect depus. Un astfel de demers ar aduce o acoperire la toate nivelurile în ceea ce privește nevoile de cooperare europeană ale școlii, cu implicarea tuturor, cadre didactice și elevi, în activități specifice promovate de Comisia Europeană. Prin acțiunile derulate în acest context unitatea oferă o paletă diversificată de activități, care toate tind să conveargă spre dezvoltarea atât de dorită pentru o școală angajată spre performanță și dedicată acțiunilor europene.

Prof. dr. Mircea BRĂBAN

Sursa: www.tribunainvatamantului.ro