Valenţele educative ale parteneriatelor europene

noiembrie 10, 2009 | Administrator

Toate activităţile din domeniul educaţiei, chiar şi cele transnaţionale, trebuie să aibă ca scop final tânăra generaţie. Acest principiu psiho-pedagogic este cu putinţă şi datorită intrării României în Uniunea Europeană, când valorile educative sunt într-o dinamică şi o permanentă interrelaţie cu cele informative şi, mai ales, cu cele formative. De aceea, un deziderat important al unei societăţi moderne, într-o Europă nouă şi unită, este şi segmentul educativ, cel prin care se rezolvă promovarea idealurilor culturale şi morale ale individului format în spiritul valorilor de marcă ale umanismului, respectând diferite criterii ideologice, etice, psihologice, pedagogice şi sociologice.

În acest context, în prima săptămână a lunii noiembrie a.c., la şcoala Gimnazială “Horea” din Şimleu Silvaniei s-a desfăşurat a cincea întâlnire a partenerilor Proiectului European Comenius “Let’s create a better world !” (“Să creăm o lume mai bună !”), la care participă şcoli din Anglia (Wakefield), Polonia (Bielsko-Biala) şi Turcia (Kahramanmaras), alături de prestigioasa unitate de învăţământ şimleuan şi sălăjean, amintită mai sus. Aici, învăţătoarea Maria Başti a planificat activităţile în aşa fel, încât să se realizeze obiectivele vizate pentru această etapă a proiectului, cu precădere, cunoaşterea oraşului, a împrejurimilor acestuia şi, chiar, ale ţării noastre.

1114-mm.În acest demers amplu şi complex, învăţătoarea Başti i-a avut alături pe: Cristina Mureşan – profesoară de limba engleză, Laura Chiş – profesoară de geografie, Maria Chiş – consilier educativ, Lazăr Vasile – învăţător şi Adriana Lungu – consilier psihologic. Partenerii de proiect (elevi şi cadre didactice) s-au aflat pentru a doua oară la şcoala “Horea”, unde echipa managerială, condusă de profesoara Elida Florilena Sîrca, a acordat tot sprijinul pentru desfăşurarea tuturor activităţilor planificate de echipa şimleuană de proiect.
Acest proiect, pe cât de inedit, pe atât de generos, demarat în anul şcolar precedent, este parte integrantă a curriculum-ului şcolar şi se va finaliza spre sfârşitul actualului an şcolar, în luna mai 2010.
Printre obiectivele lui majore, se numără: conştientizarea şi dezvoltarea respectului pentru moştenirea culturală a fiecărui popor, alături de promovarea schimbului cultural între partenerii de proiect; creşterea motivaţiei elevilor pentru învăţarea limbilor străine; realizarea de noi prietenii prin corespondenţă (scrisori, telefonie, e-mail etc.) şi prin întâlniri “faţă-n faţă”; însuşirea unor metode moderne de predare; împărtăşirea experienţei fiecărui cadru didactic privind educarea copiilor cu nevoi speciale. Pentru realizarea lor, au fost programate diverse activităţi tematice, precum: realizarea de calendare, felicitări, reţete şi dicţionare multilingvistice; crearea unor jocuri pe calculator pentru stimularea creativităţii şi laturii intelectuale; plantarea de flori şi pomi în grădină; învăţarea unui dans popular străin; confecţionarea de cadouri pentru parteneri; desfăşurarea de lecţii practice pentru împărtăşirea experienţei proprii şi însuşirea de noi metode psiho-pedagogice de predare, cu precădere, a limbii engleze.
Toate activităţile planificate cu acest prilej au vizat îndeplinirea obiectivelor proiectului pentru acţiunea de la Şimleu Silvaniei. Astfel, la întâlnirea cu cadrele didactice din şcoală, după schimbul de impresii, cadouri şi obiecte artizanale confecţionate de elevi, participanţii au prezentat, în Power Point, câte un C.D. cu titlul “Oraşul meu”. Albumele şi expoziţia tematică cu acelaşi nume, s-au bucurat de o unanimă apreciere. Discuţiile despre calendarul şi dicţionarul în cele patru limbi ale partenerilor au constituit un moment important al întâlnirii. Întrevederea “faţă-n faţă” dintre cadrele didactice ale şcolii şi oaspeţii de peste hotare, a prilejuit o mai bună cunoaştere a unor aspecte specifice învăţământului european. Elevii oaspeţi au participat la lecţii, alături de cei localnici, aceia la care au fost cazaţi. S-au desfăşurat, apoi, activităţi practice la clasă, cu diferite subiecte, prin implicarea elevilor în organizarea şi desfăşurarea acestora.
2În continuare, programul a cuprins vizite la: Centrul şcolar pentru Educaţie Incluzivă din oraş, municipiul Zalău (Muzeul de Istorie şi Biserica “Sfânta Vineri”), pitoreştile localităţi sălăjene Iaz (şcoala şi Muzeul de Artă Populară “Ligia Alexandra Bodea”) şi Plopiş (şcoala, Bisericile Ortodoxă şi Greco-Catolică, Centrul de Documentare şi Informare şi Centrul de Zi pentru Copii), oraşul Jibou (Grădina Botanică  şi municipiul Cluj-Napoca (Muzeul de Artă, Casa Matei Corvin şi Biserica “Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavril”).
De remarcat că, în timpul şi la sfârşitul fiecărei activităţi, s-au făcut evaluări punctuale, realizându-se retrocontrolul (feedback-ul) scontat. De asemenea, la sfârşit, au fost înmânate diplomele de participare şi s-a organizat o întâlnire comună cu primarul oraşului şimleu Silvaniei – ing. Septimiu Cătălin Ţurcaş. Cu această ocazie, coordonatoarea proiectului, profesoara Mariola Bak (Polonia), a evidenţiat profesionalismul echipei şimleuane de proiect în organizarea şi desfăşurarea activităţilor planificate, condusă de învăţătoarea Maria Başti, nivelul ridicat al informaţiilor şi capacităţilor elevilor şimleuani, originalitatea primirii la Muzeul de Artă Populară “Ligia Alexandra Bodea” din satul Iaz şi ospitalitatea cadrelor didactice şi a oficialităţilor din comuna Plopiş, împreună cu încântâtorul miniconcert de muzică populară al cunoscutei eleve Alexandra Chira.
S-a convenit ca rezultatele proiectului să fie făcute cunoscute prin: conferinţe, Intâlniri ale cadrelor didactice şi ale elevilor, diferite evenimente culturale (Zilele şcolii, Zilele Porţilor Deschise etc.) sau sărbători.
Produsele finale ale proiectului – calendare cu sărbătorile importante ale celor patru ţări partenere şi dicţionarul în cele patru limbi ale participanţilor – vor fi oferite, ca daruri, la intilnirea finală din Polonia. În plus, noile materiale didactice realizate de profesori şi învăţători vor fi postate pe site-ul şcolii şi popularizate în mass-media locală (ziare, reviste, T.V.-Cablu etc.), promovând, astfel, Proiectul Comenius “Să creăm o lume mai bună !”.